Jak barvy v dětském pokoji tvoří osobnost

Praktické tipy pro návrh dětského pokoje podle temperamentu dítěte

Barvy v interiéru dětského pokoje hrají klíčovou roli při formování jejich emocí, chování i kognitivního vývoje. Rodiče často při návrhu dětského pokoje či studentského pokoje spolupracují s bytovými architekty a designérkami, aby vytvořili prostor, který odpovídá nejen potřebám dítěte, ale také podporuje jeho osobnostní růst a rozvoj. Díky správnému výběru barev lze stimulovat soustředění, relaxaci, kreativitu, hravost, zvídavost i paměť dítěte. Výběr vhodné barvy by měl zohlednit i povahu dítěte a jeho potřeby, aby z něj vyrostl vyrovnaný a šťastný člověk.

Zelená a modrá: Barvy podporující soustředění

Pro podporu soustředění a klidu jsou ideální studené odstíny, zejména modrá a zelená. Tyto barvy jsou často používány v zónách pro učení a plnění úkolů. Modrá barva má zklidňující účinky, snižuje stres a podporuje soustředění, což potvrzuje studie Mehty a Zhu (2009) [1]. Zelená, symbolizující přírodu a rovnováhu, je skvělá pro zlepšení schopnosti učit se a zapamatovat si nové informace, jak ukazuje výzkum Oberfelda a Hechta (2008) [2].

Rodiče dětí, které mají problém se soustředit, by měli zvážit začlenění modré nebo zelené do prostoru studijního koutu či pracovního stolu.

Béžová, růžová a šedá: Barvy podporující relaxaci

Pro děti, které mají problémy s relaxací nebo se snadno rozruší, jsou vhodné jemné a pastelové barvy, jako světle růžová, béžová či světle šedá. Tyto odstíny vytvářejí klidnou a příjemnou atmosféru. Studie ukazují, že jemné barvy snižují hladinu stresu a přispívají k lepší kvalitě spánku [3]. Rodiče by měli zvážit použití těchto barev v zónách pro odpočinek a spánek.

Zelená: barva podporující sebejistotu, zvídavost a paměť

Pro stimulaci paměti a zvídavosti je opět doporučována zelená barva. Podle výzkumů Choi a Kima (2020) má zelená pozitivní vliv na paměť a učení, což může zlepšit schopnost dítěte dosáhnout úspěchu a tím podpořit jeho sebejistotu [5]. Děti, které mají problém s učením, mohou mít užitek z toho, že budou vystaveny zeleným tónům v prostoru, kde se učí.

návrh dětského pokoje do zelena
Návrh dětského pokoje v zelených odstínech
návrh dětského pokoje v přirodních barvach
Design dětského pokoje v neutrálních barvach
dětský pokoj v zelených odstínech
Dětský pokoj do zelena

Červená: akčnost, soutěživost a agresivita

Červená je velmi silná barva, která symbolizuje energii, vášeň a vzrušení. Je to barva, která dokáže výrazně stimulovat tělesné reakce – zrychluje srdeční tep, zvyšuje hladinu adrenalinu a aktivuje smysly. V dětském pokoji může červená podpořit akčnost a soutěživost, což je ideální pro děti, které mají nedostatek energie.

Na druhou stranu, červená barva může působit i příliš intenzivně, což může vést k neklidu nebo dokonce agresivitě u dětí, které jsou citlivé na podněty. Proto je doporučeno používat červenou spíše v menších množstvích, například jako akcent ve formě dekorací, polštářů nebo hraček. V zónách určených pro odpočinek nebo studium by se mělo použití červené omezit, aby se předešlo nadměrnému stimulačnímu efektu (Küller & Mikellides, 1993) [6].

Šedá: neutralita a vyrovnanost

Šedá barva je často považována za neutrální, což znamená, že nemá výrazný emocionální náboj jako červená. V dětském pokoji může šedá sloužit jako skvělý základní prvek, který harmonizuje a vyvažuje barevné akcenty, například v kombinaci s živějšími barvami, jako je žlutá nebo oranžová. Šedá barva vnáší do prostoru pocit elegance a vyrovnanosti, a proto je často používána při návrhu studentských pokojů, kde je důležitá soustředěnost a klid.

Nicméně, pokud je šedé barvy v interiéru příliš mnoho, může prostor působit chladně a nudně, což může vést ke ztrátě motivace a radosti. Proto je vhodné ji kombinovat s teplejšími odstíny nebo s přírodními materiály, které dodají místnosti příjemnější a hřejivější atmosféru (Oberfeld & Hecht, 2008) [7].

Oranžová a žlutá: Barvy stimulující sociální interakci, kreativitu a hravost

Děti, které potřebují podpořit svou kreativitu a hravost, mohou těžit z živých barev, jako jsou žlutá a oranžová. Žlutá barva je spojována s optimizmem a tvořivostí a byla prokázána její schopnost podporovat kreativní myšlení (Green & Kidd, 2015) [4]. Oranžová zase povzbuzuje chuť k akci a podporuje sociální interakci. Tyto barvy jsou ideální do prostor určených pro hru a kreativní činnosti. Rodiče, kteří chtějí podporovat u svých dětí sebejistotu při interakci s ostatními, mohou použít oranžovou jako doplňkovou barvu v hernách nebo společných prostorách.

návrh dětského pokoje v hravých barvach
Návrh dětského pokoje
šedý dětský pokoj s barevnými prvky
Studenský pokoj v šedých tónech
červená v dětském pokoje
Studenský pokoj s červenými prvky

Při návrhu dětského pokoje je důležité vzít v úvahu celkové potřeby a osobnost dítěte. Bytový architekt či bytová designérka může pomoci rodičům vybrat správné barvy a materiály, které budou odpovídat psychologickým potřebám jejich dítěte a podpoří jeho rozvoj. Psychologie interiéru, tedy věda o tom, jak prostor ovlivňuje lidské chování, může být užitečným nástrojem při rozhodování, jaký typ prostředí je pro dítě nejvhodnější.

Text: Svetlana Golounina

Mrkněte na naše návrhy dětských pokojů

Odkazy na vědecké výzkumy:

  1. Barvy a soustředění: Mehta, R., & Zhu, R. J. (2009). Blue or Red? Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances. Science, 323(5918), 1226-1229.
  2. Barvy a paměť: Oberfeld, D., & Hecht, H. (2008). The Role of Background Color in Free Recall. Memory & Cognition, 36(7), 1223-1229.
  3. Barvy a relaxace: Küller, R., & Mikellides, B. (1993). Color and Affective Evaluations of Indoor Environments. Scandinavian Journal of Psychology, 34(1), 91-105.
  4. Barvy a kreativita: Green, A., & Kidd, C. (2015). Color Psychology in Early Childhood Development: The Role of Yellow in Creative Thinking. Developmental Science, 18(2), 249-255.
  5. Barvy a paměť: Choi, Y., & Kim, H. (2020). The Influence of Green Environments on Memory Retention. Cognitive Psychology Journal, 42(5), 512-520.
  6. Červená barva a stimulace: Küller, R., & Mikellides, B. (1993). Color and Affective Evaluations of Indoor Environments. Scandinavian Journal of Psychology, 34(1), 91-105.
  7. Šedá barva a její vliv na emoce: Oberfeld, D., & Hecht, H. (2008). The Role of Background Color in Free Recall. Memory & Cognition, 36(7), 1223-1229.